Rodzice chcąc zapewnić swoim pociechom lepsze, bardziej komfortowe życie już od najmłodszych lat zapisują je na różne kursy. We wszystkim jednak należy zachować odpowiedni umiar. Nie można natomiast zaprzeczyć faktowi, że w dzisiejszych czasach znajomość języków, zwłaszcza angielskiego jest niezwykle istotna. Kiedy najlepiej zacząć uczyć dziecko języka obcego i jak to robić?
Kiedy zacząć oswajać dziecko z drugim językiem?
Mózg człowieka z niezwykłą intensywnością chłonie informacje między pierwszym, a trzecim rokiem życia. Dużą plastyczność zachowuje natomiast do dziesiątego. Jest to więc najlepszy okres, aby zacząć naukę języka obcego. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dziecko zapoznawało się z nim na równi z językiem ojczystym. W tym okresie wszelka nowa wiedza jest przyswajana w bardzo naturalny, niewymagający dużego wysiłku sposób.
Teoretycznie już na etapie ciąży można zacząć zwracać się do dziecka w języku obcym, ponieważ już od piątego miesiąca życia prenatalnego rozpoznaje ono głosy rodziców. Dobrym sposobem będzie czytanie książek czy słuchanie muzyki.
Przez pierwszy rok po narodzinach, gdy dziecko samo jeszcze nie mówi warto wprowadzać elementy języka innego niż ojczysty. Samodzielną naukę maluch może zacząć od 2/3 roku życia. Jest to dobry moment na przyswajanie pierwszych słówek i zwrotów.
Zalety nauki języka obcego od wczesnych lat
Znajomość języków obcych daje wiele możliwości – często stanowi klucz do kariery, a tym samym wysokich zarobków czy umożliwia podróżowanie. Nauka od najmłodszych lat niesie ze sobą również poniższe korzyści.
- Idealna wymowa – do trzeciego roku życia człowiek rozróżnia dźwięki charakterystyczne dla poszczególnych języków. Z czasem ta umiejętność zanika, więc nauka perfekcyjnej wymowy wymaga więcej wysiłku.
- Brak blokady językowej – u wielu osób dorosłych, które rozpoczynają przygodę z językiem obcym pojawia się obawa przed popełnianiem błędów, a tym samym rozmawianiem w tym języku. Ucząc się od najmłodszych lat tego problemu nie ma, ponieważ jest to proces naturalny.
- Pozytywne skojarzenia – w przypadku dzieci, w pierwszych latach życia, nauka odbywa się poprzez zabawę i inne przyjemne czynności. To sprawia, że nie kojarzy im się ona z przykrym obowiązkiem i stresem. Nikt ich nie ocenia i nie wymaga realizowania z góry założonego programu.
- Łatwość przyswajania kolejnych języków – zazwyczaj najtrudniejsza jest nauka pierwszego języka obcego. Opanowanie go da dziecku możliwość łatwiejszego przyswajania kolejnych, w późniejszym czasie.
- Wykorzystanie naturalnej chłonności mózgu – młodsze osoby posiadają umiejętność przyswajania wiedzy ze słuchu, a sens poszczególnych słów czy zdań z łatwością wyciągają z kontekstu całej wypowiedzi. Dzieci ucząc się wykorzystują obie półkule mózgu.
- Rozwój dziecka – nauka we wczesnym wieku to świetny trening dla umysłu, gdyż znacząco pozwala rozwinąć procesy poznawcze. Ponadto styczność z językami obcymi uświadomi maluchowi, że istnieją na świecie kraje i społeczeństwa, które różnią się od tego, co otacza go na co dzień.
Ilu języków obcych dziecko może uczyć się jednocześnie?
Nauka języków ma wiele zalet, jednak zbyt wiele informacji do przyswojenia może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Bardzo istotny jest wiek dziecka, ale również jego zainteresowanie i zaangażowanie w naukę. Gdy jest ono w wieku przedszkolnym najlepiej postawić na maksymalnie dwa języki obce jednocześnie. Jeśli widzimy, że maluch wykazuje chęci i szybko przyswaja nowe słówka to nie ma nic złego we wplataniu do codziennej rozmowy pojedynczych wyrażeń czy słuchaniu piosenek w danym języku. Im wcześniej dziecko oswoi się z jego brzmieniem tym łatwiej będzie mu nauczyć się go w przyszłości. Cały proces ma być jednak czymś przyjemnym. Nie należy zmuszać dziecka do nauki. Brak jego zaangażowania i stres sprawi, że nie przyniesie ona zadowalających rezultatów.
Bardzo ważne jest także świętowanie z dzieckiem kolejnych postępów i nagradzanie ich. Osiągnięcia językowe są tak samo istotne jak sportowe czy plastyczne. Dobrze jest traktować umiejętność przyswajania języka przez nie jako jego talent.