Większość osób rozpoczynających naukę nowego języka chciałoby osiągnąć płynność w posługiwaniu się nim. Jest to nic innego jak swobodne użytkowanie języka w codziennych sytuacjach. Aby zdobyć taki poziom komunikowania się nie trzeba znać wszystkich istniejących słówek i całej gramatyki.
„Płynny” a „biegły”
Różnica między tymi pojęciami jest znacząca. Biegłość językowa to zdolność wyrażania swoich myśli, wypowiadania się na dowolny temat oraz rozumienia wszystkiego, co się czyta i słyszy – w tym wyrażeń potocznych i idiomów. Osoba na takim poziomie stosuje precyzyjne słownictwo i złożone struktury gramatyczne, nie popełniając przy tym praktycznie żadnych błędów. Taka znajomość języka jest potrzebna filologom, studentom w krajach anglojęzycznych lub studiującym w danym języku czy tym, którzy chcą zdobyć certyfikat C2: Proficiency. W innym przypadku opanowywanie języka na biegłym poziomie nie jest konieczne.
Płynność językowa to przede wszystkim swoboda komunikacji, a niekoniecznie stosowanie wyszukanego słownictwa i niepopełnianie błędów gramatycznych. Osoba na tym poziomie ma jednak świadomość swoich braków, ale jest w stanie w jasny sposób przekazać swoje myśli, wypowiada się bez długich przerw, w trakcie których próbuje przypomnieć sobie brakujące słowo, gdyż potrafi zastąpić je innym wyrazem lub opisem, umie wywnioskować wiele z kontekstu i rozumie zdecydowaną większość tego, co czyta i słucha.
Ćwiczenia na osiągnięcie płynności językowej
Aby osiągnąć płynność językową trzeba regularnie ćwiczyć. Można ją uzyskać będąc nawet na poziomie B1/B2, czyli średniozaawansowanym, jeśli chodzi znajomość słownictwa i zasad gramatycznych.
- Mówienie
Częstym problemem jest blokada i strach przed mówieniem w języku obcym, wynikający z różnych powodów – mogą być to kwestie psychologiczne czy też przeświadczenie o posiadaniu nieodpowiedniego akcentu. Nie należy przywiązywać do tego aż tak dużej wagi. Ważniejsze jest to, co się mówi, a nie jak się brzmi. Głównym celem nauki języka jest przecież to, aby się porozumieć.
Mimo wszystko, do osiągnięcia płynności niezbędne jest opanowanie przynajmniej podstaw gramatyki, dopiero wtedy można przejść do ćwiczeń. Pierwszym z nich jest wygłaszanie monologów oraz nagrywanie ich, aby łatwiej wychwycić wszelkie błędy i móc nad nimi popracować bez pomocy nauczyciela. Na początek wystarczą wypowiedzi trwające 2 minuty, jednak czas ich trwania powinien być wyzwaniem, więc jeśli to nie sprawia żadnych problemów należy je wydłużyć. Mówić można o czymkolwiek – mogą to być opowieści z życia, bądź streszczenie niedawno przeczytanego artykułu i wyrażenie opinii na jego temat.
Innym ćwiczeniem jest szlifowanie akcentu, gdzie nie należy skupiać się tak bardzo na treści wypowiedzi, ale na jej jakości. Dobrym sposobem jest powtarzanie tego, co mówi inna osoba i naśladowanie jej wymowy. W tym przypadku również pomocne jest nagrywanie tego, co się mówi.
Ostatnim ćwiczeniem jest rozmowa z drugim człowiekiem. W jej trakcie lub po zakończeniu warto zapisywać słowa, których chciało się użyć, ale się ich nie znało lub zapomniało.
- Słuchanie
Ćwiczenie na słuchanie jest bardzo przyjemnym etapem procesu nauki. Polega bowiem na oglądaniu filmów, seriali i różnego typu nagrań w języku angielskim. Dzięki temu można sprawdzić wymowę wyrazów, które być może się już zna, ale w języku potocznym brzmią one nieco inaczej niż w wersji podręcznikowej. Można również zapamiętać jakie słowa najczęściej łączą się ze sobą i w jakim kontekście są używane.
- Czytanie
Wystarczy wybrać coś do czytania i zacząć czytać. Może to być jakakolwiek książka czy artykuł z gazety. Aby proces przyniósł korzyści muszą zostać spełnione pewne warunki. Tekst powinien być dopasowany do poziomu znajomości języka oraz dotyczyć interesującego Cię tematu. Warto mieć pod ręką słownik i notatnik, aby zapisywać nowe wyrazy wraz z tłumaczeniami.
- Pisanie
Ostatnią umiejętnością, którą warto ćwiczyć jest pisanie, aby dbać o poprawną ortografię. Pisząc na komputerze dobrze jest wyłączyć opcję autokorekty i włączyć ją ponownie dopiero po skończeniu tekstu, aby zauważyć jakie błędy są najczęściej popełniane.